امید ایزانلو
چکیده
در نگاه تاریخگرایی نوین روایت رخدادها تابعی از گفتمان قدرت در جامعه است و خوانش هر رویداد تابعی از شرایط سیاسی و اجتماعی و گفتمان غالب به شمار میرود. به همین سبب آثار ادبی میتوانند نوعی روایت تاریخی ...
بیشتر
در نگاه تاریخگرایی نوین روایت رخدادها تابعی از گفتمان قدرت در جامعه است و خوانش هر رویداد تابعی از شرایط سیاسی و اجتماعی و گفتمان غالب به شمار میرود. به همین سبب آثار ادبی میتوانند نوعی روایت تاریخی باشند که میتواند گفتمان غالب هر دوره را آشکار کند. حال سؤال اینجاست که الیاس خوری در رمان بابالشمس چگونه توانسته گفتمان غالب را عیان سازد. بررسی توصیفی- تحلیلی اثر نشان میدهد نویسنده در این رمان، روایتگر رنجی است که فلسطینیان بعد از نکبت در سال 1948 متحمل شدند و تصویری از آوارگی و تبعات آن را نمایش میدهد. اما در لایههای پنهان خود روایتگر گفتمانی است که تلاش دارد تا آرمان فلسطین را به فراموشی بسپارد و ایدئولوژی صهیونیسم را گسترش دهد. حتی مورخان نوین اسرائیلی که ادعا میشود، تلاش کردهاند تا تصویرگر بخشی از جنایتهای اسرائیل باشند بازهم در لایههای پنهان آثار خود، از زاویهای به رویدادها می-نگرند که در نهایت حمایت ضمنی از اسرائیل را در بطن خود دارد. اما در لایههای پنهان خود روایتگر گفتمانی است که تلاش دارد تا آرمان فلسطین را به فراموشی بسپارد و ایدئولوژی صهیونیسم را گسترش دهد. حتی مورخان نوین اسرائیلی که ادعا میشود، تلاش کردهاند تا تصویرگر بخشی از جنایتهای اسرائیل باشند بازهم در لایههای پنهان آثار خود، از زاویهای به رویدادها می-نگرند که در نهایت حمایت ضمنی از اسرائیل را در بطن خود دارد.